"Sleeping" bus and beautiful Hoi An - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van Harry en Marjolein - WaarBenJij.nu "Sleeping" bus and beautiful Hoi An - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van Harry en Marjolein - WaarBenJij.nu

"Sleeping" bus and beautiful Hoi An

Door: harrymar

Blijf op de hoogte en volg Harry en Marjolein

25 Juli 2011 | Vietnam, Hoi An

De 'sleepingbus' van Whale Island naar Hoi An gaat de boeken in als een van die dingen die je meegemaakt moet hebben, maar nooit meer wilt doen. Vanaf Whale Island zijn we keurig langs de snelweg opgepikt door onze bus naar Hoi An. Maar toen begon de ellende weer. Harry had het ongetwijfeld het zwaarst: een plekje helemaal achterin tussen twee backpackers en een Vietnamees stel in, dus zijn plek was zo smal dat hij alleen een poging tot slapen kon doen als hij zijn armen achter zijn hoofd kruiste. Languit liggen lukte niet, daar waren de busbedjes te kort voor. Hij werd gebeten door, naar achteraf blijkt, vlooien uit zijn deken. Hij lag recht onder een airco, aan de onderkant van het bed stak een ijzeren stang uit omdat de vulling erboven kapot of weggeschoven was en met elke flinke hobbel in de weg vloog hij, omdat hij achterin lag, ongeveer tegen het plafond door de veerkracht van de bus. Tel hierbij op dat de Vietnamezen overal lagen, in de gangpaden tot aan voor het achterste raam (en dus tussen achterste raam en de laatste bedden in) en dat ook deze buschauffeur een Vietnamese rijstijl had, dan snap je wellicht dat we dit niet nog een keer gaan doen. Het was goed om een keer te beleven, maar een keer was genoeg. :)

Hoi An is gelukkig een heel aangename verrassing. Het is een toeristisch stadje, maar wel met beschermd stadsgezicht voor het oude stadsdeel. De ontelbare verkopers willen graag dat je wat koopt ("Madam, you buy something?") maar als je nee zegt kunnen ze het goed hebben en ze zijn niet opdringerig. Er wordt ook een stuk beter Engels gesproken, wat ook fijn is en we hebben hier de eerste dag al heerlijk gegeten in een restaurantje (bij Mr. Kim, een berezen Vietnamees, hij heeft ook in Zwitserland gekookt, heeft connecties met de Horecahogeschool in Breda (uitwisselingen) en was leuk gezelschap; we hebben er ontbeten en 's avonds het verrassingsmenu gegeten dat dus heel lekker was, onder het genot van Vlaamse en Franse muziek). Er is een buitenmarkt, die ontzettend stinkt en waar je kippen en eenden kunt kopen maar ook allerlei eten en natuurlijk de hoogstnoodzakelijke meukjes. Ik heb mijn fruittekort van de afgelopen dagen aangevuld door direct wat lychees te kopen, heerlijk! Verder hebben we hier de afgelopen 2 dagen doorgebracht met het op maat laten maken van kleding (2 blazers voor Harry en prachtige laarsjes voor mij), een beetje rondwandelen en van een hapje en een drankje genieten (o.a. met Yuri en Nelse, uit Den Haag & een Belgische die we op Whale Island ontmoet hadden en die we hier weer tegenkwamen, zij hebben een leeftijdsverschil van 14 jaar dus dan heb je wel iets om over te praten ;) ), een tempeltje / gemeenschapshuis / artwork etc. bekijken, we zijn natuurlijk gisteren naar de beroemde Japanse brug hier geweest, we hebben een leuk verjaardagskadootje voor Harry gekocht (alsnog, die had ie nog tegoed, maar wel onder voorwaarde dat hij het zelf meesjouwt de rest van de reis; een schilderij is niet superhandig om mee te nemen...), vandaag zijn we bij de Redbridge cooking school een kookcursus gaan volgen (wat overigens lekker was, maar de cursisten (wij en 2 Australische meiden) werden beperkt tot het kleinsnijden van de ingredienten en het echte barbecuen en bakken liet de chef zichzelf doen. Maar we hebben er wel een leuk schort en de recepten van overgehouden, dus er komt nog wel eens een Vietnamese salade (mijn favoriet) op tafel! ;) ) en gaan we morgen naar My Son, een plaats waar veel tempels van de Cham staan, voor zover ze niet zijn weggebombardeerd door de Amerikanen. Kortom, we vermaken ons prima hier, het is een vriendelijk stadje en we hebben zelfs een nacht bijgeboekt; eigenlijk hadden we 3 nachten gepland maar dat worden er dus 4.

Er zijn hier trouwens ook veel katten; het viel me op dat er veel jonge dieren zijn maar dat brengt je automatisch op de vraag waar de volwassen dieren dan zijn; en antwoord daarop wil ik denk ik niet hebben... ik ben blij dat ik thuis twee lekker weldoorvoede beestjes heb zitten die niets te vrezen hebben! :) Verder heeft Harry nogal last van de warmte, wat zich uit in het feit dat hij op het moment wat minder eet en zich 's middags even terugtrekt in de geairconditioneerde hotelkamer, zodat hij 's avonds weer wat kan doen. Ook apart trouwens; je hoort hier al mensen opstaan en naar buiten gaan om 6 uur 's morgens, georganiseerde uitstapjes (bv. koken vanmorgen en My Son morgen) beginnen hier om 8 uur 's morgens en zo rond 10 uur 's avonds is het leven totaal over; alle restaurants dicht en donker, winkels gesloten etc. Hoezo vakantie met laat opstaan en laat naar bed gaan? :D Deze reis pakt echt anders uit dan ik van tevoren bedacht had! Maar goed, dat maakt het ook wel weer speciaal natuurlijk.

Dat was het voorlopig weer, de volgende update komt waarschijnlijk uit Hue of anders al uit Hanoi!

Dikke kus voor iedereen!!!

H&M

• 25 Juli 2011 - 11:23

Marjolein II:

Leukleukleuk! Ik krijg helemaal zin in jullie vakantie! ;) Hier alles nog steeds rustig, maar ik hoop echt dat 't die 17 dagen voordat jullie thuis zijn niet meer gaat duren :)
    XXX

• 25 Juli 2011 - 13:52

Fransje En Herman:

hoi marjolijn en harry wij hebben gelezen dat jullie een"heerlijke" busreis hebben gehad, maar laat die levende souvenirs maar in vietnam. deze week wordt hier het weer ook een beetje beter. wij wensen jullie nog een hele fijne vakantie, groetjes !!!!!!

• 25 Juli 2011 - 14:11

Van Vader En Moeder:

Ha Marjolein en Harry, leuke verslagen, maar vreselijke busreizen!
    Gelukkig tot nu toe alles goed gegaan.

Beestjes doen het hier prima, Iki loopt net zo hard overdag voor mijn voeten als Bonnie en samen bedelen ze om veel eten.
    Alleen met die haren ben ik minder blij op blauwe vloerbedekking, maar we stofzuigen maar wat meer.

Het is hier regenseizoen, ben jaloers op jullie temperatuur daar, niet op de vlooien.

Nog veel plezier en blijf gezond en veel troetels van de katjes en ook van ons.

• 26 Juli 2011 - 15:53

Katja:

Nou, was ik eindelijk zo goedhartig dat je van mij in een slaapbus je ogen dicht mocht doen en dan maken jullie er amper gebruik van. Fraai is dat!!!!
    Hebben jullie de maatpakken en de laarsjes al ontvangen??? En?? Was er echt niets mis mee? Daar kan ik je verhalen over vertellen .... zo leuk! Laat je hier en daar ook eens overheerlijk masseren. Echt zalig en echt niet duur! Zeer de moeite waard. En lachen als je daar met zijn tweetjes ligt onder handen genomen wordend door kleine fijne handjes ... Enjoy!

• 27 Juli 2011 - 17:02

De Wout:

Ollah,

Erg leuk om jullie verhalen te lezen. De ervaring van reizen wordt nog ooit een verslaving, let op mijn woorden!!!
    Zorg dat onze Harry heel veel water drinkt, das goe voor de verkoeling, maar dat zal hij wel doen.

Ben erg benieuwd naar de volledige versie Vietnam!

Speciaal voor onze Harry, bij Lia gaat het goed, liggen goed op schema. Magazijnen zijn klaar,verlichting is morgen klaar. Takkenzooi. Klaar!!!
    Bomen morgen klaar, zo ook de balie.
    Al met al, plak er nog maar een week bij.

Groetjes,
    WY

• 03 Augustus 2011 - 18:31

Ineke En Reyer:

jonge jonge wat jullie allemaal meemaken het zal best heel bijzonder zijn hoor en de regen valt nu wel mee zie ik fijn dat er ook airco is op de kamers dat heb je nodig nog heel veel plezier en we lezen alles gretig groetjes ineke