Sapa, Halong Bay en richting het einde... - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Harry en Marjolein - WaarBenJij.nu Sapa, Halong Bay en richting het einde... - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Harry en Marjolein - WaarBenJij.nu

Sapa, Halong Bay en richting het einde...

Door: harrymar

Blijf op de hoogte en volg Harry en Marjolein

09 Augustus 2011 | Vietnam, Hanoi

De laatste dag in Sapa hebben we doorgebracht met luieren. We zagen het eigenlijk niet zo zitten om weer het stadje in te trekken dus zijn we bij de B&B gebleven. Ik heb Hong gebeld of ze even met mij een boekje kon gaan kopen, dus die heeft me opgepikt met de scooter, me naar een boekwinkel gereden en daarna weer terug, waarna ik me in de tuin geinstalleerd heb en lekker ben gaan lezen. Harry heeft een filmpje gekeken en tussendoor hebben we nog een cruise in Halong Bay geregeld voor de dag erna. Kortom, even rust dus.

De nachttrein naar Hanoi was weer gezellig. Dit keer hadden we in de trein gezelschap van een Engelssprekend Frans stel (jazeker, Engelssprekende Fransen blijken toch te bestaan! :) ). Ze zagen er wat Aziatisch uit, dus ze werden steeds in het Vietnamees aangesproken door het treinpersoneel. Wel grappig, aangezien ze er dus geen woord van verstonden, maar zo bleek het hen hele reis al te vergaan. Om 4 uur ‘s morgens kwamen we in Hanoi aan. Bij het treinstation hebben we eerst maar een heleboel heerlijke Vietnamese koffie gedronken voor we naar het hotel gingen waar we al eerder hadden geslapen, we zijn daar opgehaald door de bus voor de tour naar Halong Bay. De cruise door Halong Bay was fantastisch. Door allerlei ervaringen op internet waren we wat bezorgd; de jonken zouden vies zijn, het eten niet te eten en de baai een openbaar riool waar de maandverbanden in dreven. Nou, niets van dat alles dus. De jonk (Dragon’s Pearl van Indochina Junks) zag er prima uit. We hadden een ruime hut met douche en toilet erbij (voor scheepstermen ruim, want zo groot als een hotelkamer was het uiteraard niet), alles was schoon en goed verzorgd. Het eten was heerlijk, al was het wel weer zo dat het niet toegestaan was om de volgende dag je ontbijt te missen. Ze bleven gewoon net zolang op je deur kloppen tot je naar boven kwam om te ontbijten ;). Het is jammer dat we geen 2 nachten konden boeken (bijna alles zat vol), anders hadden we dat zeker gedaan. We hebben lekker in de baai gezwommen, hebben gekayakt (dat ging beter dan het roeien dat we op Whale Island hebben gedaan), een grot bekeken (eigenlijk de woonplaats van een paar vissers, maar Indochina Junks heeft hen een huis gegeven en deze vissers zijn nu een viskwekerij begonnen, of zoiets. Zou dit verantwoorde verhaal van onze gids Huong een beleefde manier zijn om te zeggen dat ze de vissers eruit gezet hebben? Of zouden de vissers echt rijker en gelukkiger zijn geworden?) en op de 2e dag hebben we een vissersdorpje bekeken. Als je ziet hoe en waar die mensen wonen en werken, dan besef je wel weer even hoeveel anders het leven kan zijn dan in Nederland…

Enfin, na 2 dagen/1 nacht namen we afscheid van de jonk en zijn we naar het slechtste hotel aller tijden in Halong City gegaan. Het is eigenlijk onbeschrijflijk, maar ik ga het toch proberen ;). Bij binnenkomst stonk het ontzettend in de lobby, we kregen geen uitleg over ontbijt of internet of al die handige weetjes die je altijd hoort als je incheckt bij een hotel, we kregen geen hulp bij het naar boven sjouwen van onze tassen (terwijl elk hotel dat wel deed en dit nou net een hotel zonder lift was en we naar de 4e verdieping moesten, een lagere verdieping was niet meer beschikbaar), er lagen zwarte haren op het bed en korreltjes waarvan ik hoopte dat het zandkorrels waren van het strand voor de deur maar die later toch vlooienuitwerpselen bleken te zijn aangezien er dus vlooien zaten, ik heb er zelfs een doodgeslagen die op mijn arm liep maar we zijn gelukkig verder niet gebeten), de 2 minihanddoekjes die er hingen waren vies en ik heb 2 keer om schone handdoeken moeten vragen en deze tenslotte zelf alsnog moeten halen bij de receptie (denk aan die 4 trappen, bij 30+ graden Celsius…), de hotelkamer was verlicht met tl-buizen, de muren waren vies en beschadigd, de tv deed het maar half (dit bleek samen te hangen met de verlichting in het trappenhuis, als die uitging hadden we opeens een zeer gestoorde ontvangst) en last but not least het bed was keihard, we hadden net zo goed op de vloer kunnen slapen. Ware het niet dat we zo ontzettend vies waren van dit hotel dat de rillingen mij over m’n armen liepen en ik bijna niets durfde aan te raken. We zijn dus zo snel mogelijk over de boulevard van Halong gaan lopen, dat was wel gezellig, kijken naar vakantievierende Chinezen en Vietnamezen en hun badmode :S. Er was nog een grote karaokeshow waarbij allerlei mannen die dachten te kunnen zingen, vonden dat ze dit moesten laten horen aan onschuldige voorbijgangers, dus we hebben ons daar nog een tijdje mee vermaakt. :D Later zijn we teruggegaan naar het hotel, hebben we een poging tot slapen gedaan (ik in mijn zijden slaapzak want ik durfde mijn hoofd niet op het kussen te leggen en de lakens niet aan te raken) en zijn de volgende morgen zonder ontbijt (uit angst voor voedselvergiftiging, want hoe schoon zou een keuken zijn en de mensen die werken bij zo’n hotel???) weer richting Hanoi gegaan.
Hanoi is weer lekker, we zitten in hetzelfde hotel als eerder. Het personeel is vriendelijk, we hebben internet, schone kamers (met gisterenavond een hagedisje dat naar binnen was geslopen, maar die doen niets en ruimen eventuele vliegende beestjes zoals muggen voor je op) dus we redden ons hier de laatste dagen wel! :D Gisteren zijn we naar de Perfume Pagoda gegaan. Da’s ook een dagtrip, met een busrit van 2 uur, dan een roeibootje voor de laatste kilometers (1 uur) en vervolgens mag je de pagoda gaan bekijken. Dat is dus een enorme grot, waarin Boeddha vereerd wordt. Het schijnt een belangrijke plaats te zijn voor de boeddhisten, die op feestdagen etc. ontzettend druk bezocht wordt en ik moet zeggen, het was wel apart om te zien. De kabelbaan ernaartoe was ook spannend, dus al met al wel weer een leuk dagtochtje. Helaas zijn in de blader- en waterrijke omgeving onze muggenbeten weer aangevuld (die waren net aan het genezen), maar dat was het enige minpuntje.
Vandaag, onze een-na-laatste dag, gaan we nog een paar musea bekijken die we graag wilden zien. Morgen inpakken, koffie drinken en relaxen en dan gaan we eens kijken of het ons lukt om dit keer volgens schema terug naar huis te komen! :P

Knuffels voor iedereen weer en tot snel! :)

• 10 Augustus 2011 - 13:59

Katja:

Goeie reis en bis bald dan maar, hoopt ik!