Hitte in Hue - Reisverslag uit Hué, Vietnam van Harry en Marjolein - WaarBenJij.nu Hitte in Hue - Reisverslag uit Hué, Vietnam van Harry en Marjolein - WaarBenJij.nu

Hitte in Hue

Door: harrymar

Blijf op de hoogte en volg Harry en Marjolein

28 Juli 2011 | Vietnam, Hué

Nou, aan het einde van Hoi An hebben we een gouden zet gedaan: we hebben 2 Easy Riders geboekt. Dit zijn motorrijders die je persoonlijk naar je volgende bestemming brengen, via een toeristische route. Grote voordeel is dat je dus echt een tocht op maat krijgt; je kunt zelf aangeven waar je wilt stoppen en zo. Onze Easy Riders waren Andy Pham (27) en zijn broertje (23). Ze zagen er beiden veel jonger uit en kwamen op brommers in plaats van motoren, maar ze hebben ons keurig naar Hue gebracht via een route met prachtige bergen, passen etc. Wij hebben ons dus de afgelopen dagen bij het leger brommers gevoegd. Merkwaardig hoe meer je dan begrijpt hoe het verkeer eruit ziet, het was eigenlijk lang niet zo eng als ik steeds dacht met die bussen en er blijken ook verkeersborden langs de weg te staan die je zelfs kunt lezen als je er niet langsscheurt met een noodgang, zoals bij zo'n bus. Kortom, na wat gewenning was het een prima ervaring en daarom hebben we ze nog een dagje gehouden (tegen betaling uiteraard). We hebben ingecheckt in ons prima hotel hier in Hue, even gezwommen en zijn vervolgens met de heren de stad ingegaan. Dan kom je dus op plaatsen waar je normaalgesproken nooit zou komen. Met de motor door donkere steegjes, eten in een tent waar wij als Europeanen heeeeeel hard voorbij gelopen zouden zijn, we kwamen erachter dat je hier als Europeaan alleen op uiterlijk al 3x zoveel moet betalen als de gemiddelde Vietnamees, we hebben weer wat nieuwe gerechten uitgeprobeerd (sugar cane: sap uit uitgeperst suikerriet, best lekker! vooral met een limoentje erdoor), we hebben gezellig een biertje gedronken in het backpackersgedeelte van de stad en zijn naar een karaokebar gegaan. Althans dat dachten wij dat de bedoeling was, maar we bleken dus terecht te komen in een gebouw waar een soort karaokeruimtes waren voor feestjes en zo, dus wij zaten met z'n vieren in een ruimte met bier en chips erbij en konden naar hartelust optreden voor elkaar. Ach, je moet je even over je gevoel heenzetten dat het heel vreemd is, maar daarna was het genieten! We hebben ook wat opnames gemaakt op het fototoestel, maar of we die ooit aan iemand durven laten zien... ;)
Vandaag hebben we de citadel van Hue bekeken en zijn we naar de Minh Mang-tombe gegaan, met name die laatste was heel rustiek. Keizer Minh Mang kan hier echt van zijn laatste rust genieten, leek ons! Na dit laatste ritje hebben we afscheid genomen van onze gidsen en zijn zij teruggereden naar Hoi An. We zijn een hele hoop wijzer geworden, want Andy sprak gelukkig goed Engels en we hebben hem echt uitgehoord over het dagelijks leven hier en eigenlijk over allerlei dingen die we tegen zijn gekomen hier de afgelopen weken en waarvan we niet precies wisten wat of waarom het was. Andy was heel open en erg Westers in zijn denkbeelden, het was ook een ambitieuze jongen die graag wou praten over wat hij van Vietnam vond en hoe hij de ontwikkelingen hier vond en zo. Goede ervaring dus, niet de goedkoopste maar zeker aan te raden voor een andere keer! :D

Maar na al dat Vietnamese gedoe hadden we ook even behoefte aan weer wat rust en Westers leven. Dus... roomservice besteld, hamburgers en frietjes, die nog best eetbaar waren ook, en voldeden aan onze wensen voor een Westerse maaltijd. Twee van dit soort dagen zijn wel weer intensief en we merken gewoon dat we snel moe zijn, zeker in de hitte van de dag. Het was hier vandaag 34 graden maar het voelde aan als veel warmer, vandaar dat we ook rustig aan hebben gedaan met uitstapjes. We drinken overigens zat, onze dagelijkse cola om onze ingewanden te spoelen en natuurlijk veel water, je moet ook wel anders is het niet uit te houden hier. Na Saigon hebben we niets meer gemerkt van enig regenseizoen (gelukkig).
Morgen vliegen we met Vietnam Airlines naar Hanoi, waar we ook alweer een hotel geboekt hebben voor 2 dagen. Van daaruit plannen we de rest van de trip, ik denk op dit moment dat we na die 2 dagen Hanoi naar Halong Bay gaan, maar dat zien we dan morgen/overmorgen wel weer. Eerst morgen onze eerste stapjes in Hanoi maar eens gaan zetten. We zitten vlak bij het waterpoppentheater bij het Hoan Kiemmeer dus misschien gaat dat wel lukken voor de avond. :)

On a personal note: ik begin Nederland wel een beetje te missen! Moeder zal zich ongetwijfeld al wel afvragen hoe ik het volhou, nou het gaat wel maar ik zal het wel fijn vinden om weer thuis te zijn. Reizen is leuk maar vermoeiend en na bijna 3 weken uit een rugzak leven is het ook wel weer fijn waarschijnlijk om thuis op de bank te hangen met zo'n 7 kilo kat bovenop je, schone kleren aan en een koelkast die naar eigen wens gevuld is. We beginnen in ieder geval aan het laatste stuk van de reis nu voor mijn gevoel: Hanoi ligt echt al in het noorden en verder noordelijk gaan we niet. Qua vervoer hebben we nog 1 vervoersmiddel niet gehad: de trein, die gaan we uitproberen als we richting Sapa gaan. Onderweg vandaag hebben we ook een paar keer een trein gezien (en zijn zelfs rails over gegaan en nee, ik ben er niet over gevallen dit keer) en ik moet zeggen dat ik niet echt met verlangen uitkijk naar de treinreis, maar ook dit zal wel weer thuis gaan horen bij de dingen die je ooit gedaan moet hebben in Vietnam. :)

Nou, allemaal de groetjes weer, ook van Harry die hier lekker in de geaircoode hotelkamer achter de tv hangt (HBO, Amerikaanse zender met Engelstalige films en Vietnamese ondertiteling) en dikke knuffels van ons!

xxx H&M

PS Wout, fijn dat je Harry op de hoogte houdt van de vorderingen, hij is erg benieuwd naar hoe het uiteindelijk wordt/is geworden!

• 28 Juli 2011 - 16:57

Katja:

Hola both,

Hanoi, daar ben ik heeeeel lang geleden ooit geweest (1991!!!!) en toen heb ik daar een heeeeel mooi kunstwerk gekocht. Gemaakt van de achterkant van een sigarettendoos (dus niet van de 20stuks pakjes) met een mooi versierde 'negatieven'-rand .... tja, je moet er van houden. Ik wel dus; het hangt nog steeds in de living!
    Hanoi = / was (in ieder geval) prachtig. Maar ook (toen al) heel veel brommertjes. Karin is toen aangereden en we zijn naar het ziekenhuis gemoeten .... een zeer bijzondere ervaring!!! Blijf er maar weg en geniet verder. Tot snel bij / met de foto's, hoop ik! Xatja

• 29 Juli 2011 - 07:14

Moeder:

Ja, Marjolein, ik heb me verbaasd dat ik nooit iets hoor over naar huis verlangen en dan eindelijk toch: gelukkig maar, want dat hoort bij jou.
    Maar nu je zo ver weg ben, geniet je er maar van en die laatste 2 weken zullen zeker ook vol avontuur zijn! - je bent nog nooit langer dan 2 weken op vakantie geweest trouwens.
    Vele groetjes van 2 katjes en van ons, alles o.k. hier. xxx moeder en vader