De eerste dag Vietnam - Reisverslag uit Vĩnh Long, Vietnam van Harry en Marjolein - WaarBenJij.nu De eerste dag Vietnam - Reisverslag uit Vĩnh Long, Vietnam van Harry en Marjolein - WaarBenJij.nu

De eerste dag Vietnam

Door: harrymar

Blijf op de hoogte en volg Harry en Marjolein

14 Juli 2011 | Vietnam, Vĩnh Long

Bij aankomst werden we onverwacht opgevangen door een C.A.steward (in plaats van de stewardess). Ook deze Mr. Nam was zeer efficient en hielp ons zo snel mogelijk de douane en het vliegveld door. Personal assistance, zeg maar. Waar we het aan te danken hadden wisten we niet precies, maar het was wel handig. Hij heeft een taxi voor ons geregeld en betaald, ons nog 40.000 Vietnamese dongs zakgeld gegeven (ga voor de lol maar eens uitrekenen hoeveel dat was) en we zijn vlekkeloos bij ons hotel aangekomen.
Wat indrukken van de dag:
- Harry had iets met een mannetje met een te grote pet die op zijn oren bleef hangen. Dit was de liftboy, een iel joch, te klein hoofd, te grote pet, grote oren, zoals Harry zegt.
- Scooters! Ongelofelijk! Alle foto's kunnen je niet voorbereiden op de overweldigende aanwezigheid en opdringerigheid van de scooters. Het constante getoeter om te laten weten dat ze eraan komen, ze komen ook echt uit alle hoeken, je staat versteld.
- In contrast met deze stadse drukte: een kraaiende haan midden in de stad bij het hotel! Het beest probeerde regelmatig vanuit een kooitje op naburig dak van een flatgebouw boven de drukte uit te kraaien en het lukte hem wonderwel.
- De Ben Thanh-markt: toeristisch walhalla, toeristische prijzen en qua grootte vergelijkbaar met Mr. Brights vaste stekkie in Cuijk.
- Taxi: 1 genomen, direct opgelicht (die man had een geheim palletje achter het stuur waarmee hij de meter omhoog liet springen) dus wij hebben hem heel assertief beschuldigd van oplichting (you cheat!) en zijn voordat we onze bestemming bereikten, uitgestapt na wat geharrewar over de prijs, eigenlijk niet uit mogen stappen van die man en uiteindelijk dreigen met de politie (toen was alles heel snel opgelost. Dankjewel Lonely Planet voor die tip!). Het ging om ongeveer 20 euro, maar ik ben principieel tegen uitgemolken worden natuurlijk, zeker als dat gebeurt omdat je nou eenmaal duidelijk Europese toerist bent...
- Na het bezoek aan de tempel van de Jadekeizer zijn we dus teruggelopen. We hebben een willekeurig maar ontzettend leuk restaurantje uitgekozen, echt superlekker gegeten (Harry beef/lemon en ik beef salade) en dat was weer een leuk momentje. Ook al door het Tiger Beer met ijs. Vervolgens door de regen terug (ja, we merken dat we in het regenseizoen hier zijn!!!), nog een stop bij het Hardrock Cafe gemaakt (ook dat is hier aanwezig), uiteindelijk geeindigd bij de bar onder het hotel waar we een verrukkelijke koffie op hebben (met ijsklontjes en melk, klinkt niet zo speciaal maar was echt heeeeeeel lekker).

's Avonds hebben we nog het uitje van de volgende dag geboekt via het hotel: naar de Cu Chi tunnels. Maar dat is het volgende verhaal.